Jos Kanters Groenvoorziening plaatst op emissieloze wijze faunarasters langs Innovatiestrook A58

Het Jos Kanters-team heeft in mei voor opdrachtgever KWS Infra/ Gebr. Van Kessel faunarasters aangebracht binnen het prestigieuze project Innovatiestrook aan de A58. Jos Kanters Groenvoorziening heeft emissieloos gewerkt.

Pilotproject Innovatiestrook bij Verzorgingsplaats Kloosters aan de A58 is gestart in september 2021. Hierin legt Rijkswaterstaat volledig CO2-neutraal een rijstrook aan, in de aanloop naar 100% circulariteit in 2030. Jos Kanters Groenvoorziening is door de wegenbouwer uitgenodigd om in de afrondende fase op een emissieloze wijze faunarasters te plaatsen.

Bovendien heeft Jos Kanters Groenvoorziening palen van het merk Nobifix toegepast in het faunaraster. Hiermee hebben wij geen hardhout gebruikt, maar Europees naaldhout, dat is verduurzaamd door een speciale impregnatiebehandeling.

Puntje bij paaltje: elektrisch materieel

Het rasterwerk dat onze aanpakkers in een week tijd hebben geplaatst is 1.300 meter lang en 2 meter hoog. Er lopen vijf prikkeldraden langs.

Het bijzondere aan dit project was dat Jos Kanters Groenvoorziening voor het eerst heeft gewerkt met grote elektrische machines – een elektrische minigraver 1,5 ton en elektrische shovel 2,0 ton. Uitvoerder Thijs Ivits legt uit: ‘We hadden ingeschreven met HVO100-brandstof, de duurzame dieselvariant. Toen onze opdrachtgever vroeg of wij ook elektrisch wilden werken met hun machines waren we onmiddellijk akkoord. Jos Kanters Groenvoorziening wil namelijk zo veel mogelijk leren op het gebied van CO2-neutraal en duurzaam werken, met het oog op de toekomt.’

Aangepaste werkmethode

Door de inzet van dit elektrisch materieel heeft het Jos Kanters-team de werkmethode aangepast. Dit verliep moeiteloos. ‘Normaal gesproken drillen wij de palen de grond in,’ verklaart Thijs. ‘Dat moet met een flinke kracht gebeuren, daarom zetten we er altijd onze eigen zware kraan voor in. Maar bij Innovatiestrook A58 hebben we met een elektrische minigraver met hydraulische boor de gaten in de grond geboord. De palen zijn rechtstreeks de gaten in gegaan. Daarna hebben twee teamleden van Jos Kanters Groenvoorziening ze handmatig vast gezet. Dat was een extra handeling in vergelijking bij palen de grond in drillen. De rest van het werkproces was hetzelfde. Het enige verschil was, dat we de prikkeldraden hebben aangebracht met een elektrische miniloader in plaats van met onze eigen miniloader.’

Dezelfde producties behaald als normaal gesproken

De aangepaste werkmethode is heel voorspoedig verlopen én net zo efficiënt als het op traditionele wijze rasters plaatsen (drillen van de palen, waarna in één klap al het draad langs de palen wordt getrokken). Thijs: ‘De minigraver kon een uur of vier werken voordat de accu opnieuw moest worden opgeladen. Telkens als de minigraver daardoor stil stond, werkten we de palen die we het laatst hadden geplaatst af met prikkeldraad. Ik ben trots op ons team!’